
Misschien heb je het vaker meegemaakt: je komt je medewerker met autisme tegen op de gang en ineens schiet je te binnen dat je nog iets met hem of haar over een project wilt bespreken. Je agenda zit vol, maar direct na de lunch lukt het wel om even samen te zitten. Dus zeg je:
“Heb je straks na de lunch even tijd voor mij? Ik wil graag iets met je bespreken.”
Misschien reageert degene met “Ja, is goed.”
Vervolgens sta je om iets over 13:00 uur op je kantoor… en je medewerker komt niet opdagen.
Het is eigenlijk niet zo vreemd als dit gebeurt. Mensen met autisme houden van duidelijkheid en voorspelbaarheid. In de meeste gevallen zal zo’n afspraak goed gaan, maar er zijn veel redenen waarom het toch mis kan lopen:
- Misschien was de medewerker op dat moment overprikkeld en onderweg naar buiten om even een luchtje te scheppen.
- Misschien heeft hij of zij ja gezegd zonder echt te registreren waar die ja precies over ging.
- Misschien zit hij of zij nu vol spanning op kantoor, zich afvragend wat je wilt bespreken. Wordt hij of zij ontslagen? Komt er slecht nieuws?
- Misschien is er verwarring over de afspraak: is het op jouw kantoor? In een vergaderruimte?
- En wat betekent na de lunch precies? Is dat meteen om 13:00 uur? Of pas om 13:10 uur?
Er zijn dus veel redenen waarom de boodschap niet goed overkomt. Gelukkig kun je dit eenvoudig voorkomen. Enerzijds door als leidinggevende duidelijker en concreter te communiceren. Anderzijds door de medewerker met autisme te helpen om assertiever te worden en door te vragen als iets niet duidelijk is.
Hoe kan de medewerker beter reageren?
Door bijvoorbeeld te zeggen:
- “Ik hoor je, maar nu komt het even niet uit. Ik ga eerst naar buiten en kom daarna bij je om een nieuwe afspraak te maken.”
- “13:00 uur is prima. Waar wil je het over hebben? Waar spreken we af? En tot hoe laat had je in gedachten?”
Hoe kun jij als leidinggevende duidelijker communiceren?
· Probeer ad-hoc vragen op de gang te vermijden. Komt het toch zo uit? Zorg dan dat je boodschap helder is.
· Peil eerst even of je medewerker aan staat en ontvankelijk is voor een vraag. Bijvoorbeeld:
“Pietje, heb je één minuutje voor mij?” (pauze)
Merk je dat hij of zij overprikkeld is en eigenlijk even naar buiten wil? Dan kun je inschatten of dit het juiste moment is om verder te praten. Is degene wél beschikbaar? Stel dan je vraag:
“Kan jij straks na de lunch om 13:15 uur bij mij op kantoor komen? Ik wil graag je input over project X. Het duurt maximaal een halfuur.”
Wedden dat er veel minder miscommunicatie ontstaat?
Heb je andere vragen of loop je ergens tegenaan met een medewerker met een neurodivers brein? Zoek je concrete tips en handvatten? Kijk op:
Autisme op de werkvloer
Wil je je medewerker een coachingstraject aanbieden waarin hij of zij beter leert grenzen aangeven, communiceren en spanning onder controle houdt? Kijk hier verder:
Coaching voor medewerkers
Komen deze situaties je bekend voor?
Laten we samen kijken naar mogelijke oplossingen. Vul je gegevens in en neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.